یکی از مشکلات زنان در میان سالی و پیری یائسگی است علاوه بر یائسگی مشکلاتی در دوران یائسگی رخ می‌دهد.افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنانی که در دوران یائسگی سن بالاتری دارند، احتمالاً به دلیل هورمون ها است.

افزایش خطر سرطان آندومترممکن است به دلیل سطوح پایین هورمون زنانه پروژسترون در زنانی باشد که به یائسگی نزدیکتر هستند. پروژسترون می تواند اثرات استروژن را بر سلول های آندومتر کاهش دهد. اگر سطح پروژسترون کمتر باشد، اثرات استروژن قوی تر می شود، به این معنی که خطر ابتلا به سرطان آندومتر می تواند افزایش یابد.

در این مقاله با مهم ترین علائم یائسگی در زنان آشنا می‌شویم و با شناخت آن می‌توانید از سرطان پوست جلوگیری کنید.

علائم یائسگی

برخی از علائم اولیه یائسگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلالات خواب (بی خوابی)

ممکن است به سختی به خواب بروید، یا ممکن است در وسط خواب از خواب بیدار شوید

. مشکلات خواب می تواند باعث احساس خستگی مداوم شود که می تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد.

خبر خوب این است که مشکلات خواب مانند بی خوابی قابل درمان است. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش مصرف کافئین، محدود کردن زمان نمایش قبل از خواب و ورزش می تواند بسیار مفید باشد. داروها و مکمل‌های بدون نسخه مانند ملاتونین وجود دارند که می‌توانند کمک کنند – اما قبل از شروع مصرف از پزشک خود بخواهید که توصیه کند. داروی خواب نیز یک گزینه است.

تغییرات در عادات ماهانه

تغییرات در عادات ماهانه معمولا اولین نشانه های یائسگی هستند. برای مثال، ممکن است قاعدگی شما هر ۶ تا ۸ هفته یکبار شروع شود یا ممکن است هر از گاهی جریان شدیدتر یا جریان سبک تری داشته باشید.

مهم است که بدانید هنوز هم می توانید در دوران یائسگی باردار شوید یا خیر، همانطور که به طور معمول انجام می دهید، قبل از یائسگی با شروع علائم یائسگی بارداری خود را کنترل کنید همچنین، اگر قاعدگی خود را از دست داده اید و مطمئن نیستید که آیا قبل از یائسگی شروع شده است، به عنوان اولین قدم آزمایش بارداری را انجام دهید.

تغییرات خلق و خوی

با تغییر سطوح هورمون، ممکن است بیش از حد معمول احساس تحریک پذیری، اضطراب، غمگینی یا فراموشی کنید. میل جنسی شما نیز می تواند کاهش یا افزایش یابد.

با نزدیک شدن به یائسگی بدن، این تغییرات بسیار معمولی هستند. بنابراین با خودتان مهربان باشید، مراقبت از خود را تمرین کنید.

گرگرفتگی و لرز

گرگرفتگی احساس گرمایی است که در اطراف صورت، گردن و قفسه سینه ایجاد می شود و ممکن است به سایر نواحی بدن شما سرایت کند. آنها معمولاً فقط چند دقیقه دوام می آورند.

در کنار احساس گرما، ممکن است پوست شما قرمز شود، ممکن است عرق کنید، ضربان قلب شما افزایش یابد و خلق و خوی شما تغییر کند. پس از آن، ممکن است احساس لرز کنید.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا گرگرفتگی اتفاق می افتد، اما راه هایی برای کاهش تاثیر آن وجود دارد. برخی از نکات عبارتند از:

سعی کنید در محیط های خنک تر بمانید

سبک بپوشید یا لایه هایی را که می توانید بردارید بپوشید

راه های موثری برای مدیریت استرس بیابید

رژیم غذایی خود را کنترل کنید (غذاهای تند، فرآوری شده یا چرب می توانند باعث گرگرفتگی شوند)

میزان مصرف کافئین یا الکل را کاهش دهید

گرگرفتگی ممکن است در دوران پیش از یائسگی اتفاق بیفتد، اما اغلب در حوالی یائسگی و در چند سال اول پس از یائسگی گزارش می شود.

تعریق شبانه (گرگرفتگی در طول شب)

هنگامی که گرگرفتگی در شب رخ می دهد، به آنها عرق شبانه می گویند. تعریق شبانه می تواند مانع از خواب راحت شما شود و روز بعد شما را تحریک پذیرتر کند. خوابیدن با پتوهای کمتر، با لباس های سبک تر و با پنکه می تواند برای راحت تر ماندن مفید باشد.

افزایش وزن

برخی افراد متوجه می شوند که حتی بدون تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی خود، در دوران یائسگی شروع به افزایش وزن می کنند. این به این دلیل است که کاهش سطح استروژن همچنین توانایی شما برای حفظ توده عضلانی را کاهش می دهد که می تواند متابولیسم شما را کاهش دهد. این بدان معنی است که در طول یائسگی و بعد از آن، برای حفظ وزن فعلی خود به کالری زیادی نیاز نخواهید داشت.